Verwijderen van gegevens

Er zijn (cyber)procedures vastgesteld en geïmplementeerd om ervoor te zorgen dat aan business requirements voor het beschermen van (gevoelige) gegevens en software wordt voldaan bij het verwijderen of overdragen van gegevens of hardware.

2 Assets
Authenticatiemechanismes Back-up opslag elders Bedreigingen en kwetsbaarheden beheer Beheersing van malware aanvallen Bescherming van beveiligingstechnologie Beschikbaarheid en bescherming van infrastructuur Beveiligingseisen voor gegevensbeheer Business Continuïteit Calamiteitenbeheer Cloud Leveranciers Computer Operations Cryptografisch sleutelbeheer Datamanagement Detect Eigenaarschap, rollen, verantwoording en verantwoordelijkheid Functiescheiding Human Resources IAM Identify Incident beheer Incident escalatie Incident reactie Inrichting van opslag en retentie Interne beheersing bij derden Leveranciers risico management Logging Mobiele apparaten en telewerken Netwerkbeveiliging Onderhoud van de infrastructuur Patchbeheer Patchmanagement Periodieke beoordeling van toegangsrechten Procedures voor back-up en herstel Protect Respond Security baselines Security Baselines Security Policy Service Level Management Service Level Overeenkomst Super users Taakbeheer Testen en inspectie van en toezicht op beveiliging Testen van calamiteit herstel Toegangsrechten Uitwisseling van gegevens Veiligheidsbewustzijn Verwijderen van gegevens

Handreiking Weerstand bieden tegen MitM aanvallen

In deze handreiking leer je alles over Man-in-the-Middle (MitM) aanvallen, waarbij een aanvaller ongemerkt tussen twee partijen opereert. Hoewel de partijen denken rechtstreeks met elkaar te communiceren, kan de aanvaller zowel vertrouwelijke informatie onderscheppen als de integriteit van de communicatie aantasten. Dit type aanval is bijzonder gevaarlijk omdat het voor slachtoffers vaak moeilijk, zo niet […]

BC.01, BC.03, BC.05, DM.03, DM.04, DM.05, DM.06, GO.02, GO.04, HR.06, ID.01, ID.03, ID.05, IM.01, IM.02, IM.03, OP.02, OP.03, OR.01, OR.02, SC.01, SC.02, SC.03, SC.04, SM.01, SM.02, SM.03, SM.04, SM.05, SM.06, SM.07, SM.08, SM.11, SM.12, SM.13
Updated on 20/08/2024
Architectuur Architectuur Authenticatiemechanismes Back-up opslag elders Bedreigingen en kwetsbaarheden beheer Beheersing van malware aanvallen Beleid Beleid Bescherming van beveiligingstechnologie Beschikbaarheid en bescherming van infrastructuur Beveiligingseisen voor gegevensbeheer Business Continuïteit Calamiteitenbeheer Cloud Leveranciers Computer Operations Cryptografisch sleutelbeheer Datamanagement Detect Eigenaarschap Eigenaarschap, rollen, verantwoording en verantwoordelijkheid Functiescheiding Govern Human Resources IAM Identify Incident beheer Incident escalatie Incident reactie Inrichting van opslag en retentie Interne beheersing bij derden Leveranciers risico management Logging Mobiele apparaten en telewerken Netwerkbeveiliging Onderhoud van de infrastructuur Patchbeheer Patchmanagement Periodieke beoordeling van toegangsrechten Procedures voor back-up en herstel Protect Recover Respond Security baselines Security Baselines Security Policy Service Level Management Service Level Overeenkomst Super users Taakbeheer Testen en inspectie van en toezicht op beveiliging Testen van calamiteit herstel Toegangsrechten Uitwisseling van gegevens Veiligheidsbewustzijn Verwijderen van gegevens

Handreiking Weerstand bieden tegen ransomware

Ransomware blijft wereldwijd de grootste cyberdreiging, met een aanzienlijke impact op instellingen. Maar hoe kun je ervoor zorgen dat jouw instelling beschermd blijft en dat de IT-infrastructuur en vertrouwelijke informatie niet in handen vallen van cybercriminelen? In deze handreiking geven we praktische tips om het risico op een succesvolle aanval te verkleinen en de impact […]

BC.01, BC.03, BC.05, DM.03, DM.04, DM.05, DM.06, GO.02, GO.04, HR.06, ID.01, ID.03, ID.05, IM.01, IM.02, IM.03, OP.02, OP.03, OR.01, OR.02, SC.01, SC.02, SC.03, SC.04, SM.01, SM.02, SM.03, SM.04, SM.05, SM.06, SM.07, SM.08, SM.11, SM.12, SM.13
Updated on 20/08/2024