Terug naar Overige documenten

Cyberdreigingsbeeld onderwijs en onderzoek 2025

Het cyberdreigingsbeeld onderwijs en onderzoek 2025 laat zien dat DDoS-aanvallen, malware en phishing ook in 2025 de grootste risico’s blijven voor onderwijs- en onderzoeksinstellingen. Deze vormen van cybercriminaliteit zorgen regelmatig voor verstoring van onderwijsprocessen, uitval van systemen en reputatieschade.

De publicatie biedt een helder overzicht van de belangrijkste cyberdreigingen, trends en ontwikkelingen binnen de sector. Naast de bekende dreigingen signaleert het Cyberdreigingsbeeld 2025 ook nieuwe risico’s. Zo wordt kunstmatige intelligentie (AI) steeds vaker ingezet bij cyberaanvallen, maar kan AI juist ook helpen om aanvallen eerder te herkennen en beter te bestrijden.

Een ander belangrijk aandachtspunt in het cyberdreigingsbeeld onderwijs en onderzoek 2025 is quantumtechnologie. De snelle ontwikkeling van deze technologie vraagt om tijdige voorbereiding, omdat huidige encryptiemethoden op termijn mogelijk onveilig worden. Ook digitale soevereiniteit en afhankelijkheid van grote technologiebedrijven zijn thema’s die in de publicatie nadrukkelijk aan bod komen.

Het dreigingsbeeld maakt bovendien zichtbaar dat cyberdreigingen steeds meer onderling samenhangen. Een aanval op één onderdeel van de IT-infrastructuur kan snel gevolgen hebben voor andere systemen of instellingen. Deze verwevenheid maakt de beveiliging complexer, maar benadrukt ook het belang van samenwerking en kennisdeling binnen onderwijs en onderzoek.

In de publicatie zijn de belangrijkste dreigingen weergegeven op een cyberradar. Daarmee wordt duidelijk welke dreigingen de hoogste urgentie hebben en waar instellingen direct op moeten handelen. Daarnaast biedt het Cyberdreigingsbeeld 2025 concrete aanknopingspunten voor maatregelen die helpen de digitale weerbaarheid van instellingen te vergroten.

Download

Cyberdreigingsbeeld onderwijs en onderzoek 2025

Versie 1.0, datum 28-10-2025

pdf 903.42KB

Lifecycle status

Up to date
Productiedatum 28/10/2025
Laatste update op 28/10/2025

Vragen of feedback?

Heb je vragen over dit hulpmiddel of wil je feedback geven? Laat het ons weten.

Contact